جام الست

پاسخ گویی به شبهات سیاسی ، مذهبی

جام الست

پاسخ گویی به شبهات سیاسی ، مذهبی

جام الست

پاسخ گویی به شبهات سیاسی ، مذهبی

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/jamealasst

آدرس صفحه اینستاگرام:
instagram.com/mohammad_mahdi_mottaghi

نویسندگان

مضرات نوشیدن شراب از منظر علمی

دوشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۰۶ ب.ظ

«یسئلونک عن الخمر والمیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما؛ از تو درباره شراب و قمار می پرسند. به آنها بگو در این دو گناه بزرگ و منفعت هایی برای مردم است ولی گناه و زیان آنها از نفع و سودشان بیشتر است» (بقره، آیه 219)

در شبکه های اجتماعی پیامی مبنی بر فواید نوشیدن شراب انتشار یافته مطلب زیر جوابی بر پیام مذکور میباشد.

آثار شراب در دستگاه گوارش

الکل مخاط زبان و حس ذائقه را ضایع و بزاق دهان را کم می کند و ترشح آن را از نظم می اندازد و نیز مخاط معده را تحریک و ترشی آن را کم می کند و با انعقاد عامل هضم که پپسین نام دارد چه بسا موجبات استفراغ را که همراه با مایعی به نام بلغم که اغلب با لخته های خون همراه است فراهم می سازد، و امراض مختلف معده و روده و گشادگی زیاد از حد معده، تورم و خراشیدگی روده ها و التهاب جهاز هاضمه، اسهال های سخت و یبوست شدید در اثر لطمه دیدن روده بزرگ شخص الکلی را تهدید می کند.

اثر آن در کبد

کبد عضو حساس، قلعه بزرگ دفاعی بدن بوده و امروزه دریافته اند که کبد از شاهکارهای آفرینش بدن است. زیرا سلول های آن با نظم و ترتیب خاص ۳۲ عملی را که به عهده دارند به خوبی انجام می دهند، کبد صفرا می سازد برای هضم غذا گلیکوژن سازی و تنظیم قند خون را به عهده دارد. لیازین می سازد برای جلوگیری از انعقاد ماده انعقادی نیز برای جلوگیری از خونریزی های احتمالی می سازد، تبدیل امونیاک مسموم کننده به اوره، دفع سموم و تحلیل آنها به مواد کم خطرتر، کبد در برابر الکل در ابتدا تغییرات جزئی و تجمع چربی نشان می دهد. سپس خرابی سلول های کبد و به دنبال آن مرگ سلول ها فرا می رسد.

احتقان فعال کبد در نتیجه اعتیاد به الکل، پرخوری، اختلالات غذایی، کم حرکتی و انزوا است.

الکل جگر را ناتوان و متورم می سازد و در اثر ضعف و خرابی کبد و صلابت آن با احساس درد و ناراحتی در طرف شکم آغاز می گردد و چه بسا ممکن است مرض مخصوصی به نام زردی در کلیه اعضا شرابخوار حتا در چشم او آشکار گردد.

در خون

شراب آب خون را جذب می کند و گلبولهای قرمز خون بالا می رود و بزرگ شدن قسمتی از هموگلوبین خود را از دست می دهد و شکل گلبولها تغییر می کند و مقدار اکسیژن آزاد شده در الکل اثر کرده، آن را به اسید استیک و رستات دو سود نجزیه می نماید که خاصیت قلیائی خون را کم کرده اسید به وجود می آید.

چون الکل قابل مصرف برای کارگاه تن نیست به محض ورود به معده وارد خون می گردد و گلبولهای سفید خون را از بین می برد و در اثر فشارهای کم تولید سکته می کند.

ضررهای شراب نسبت به قلب

الکل چون در خون اثر می بخشد کم کم آن را فاسد کرده عمل تغذیه اعضای بدن را مختل می گرداند و مقدار زیادی پیه و چربی اطراف قلب را گرفته آن را سنگین می نماید و حجمش را زیاد می کند. در نتیجه حرکات قلب ضعیف می شود. بر همین اساس نبض معتادین به الکل غالبا آهسته یا غیر منظم است.

اثر آن در کلیه

طبق آمار، بسیاری از امراض کلیه در اثر خوردن شراب است، زیرا مشروبات الکلی در هنگام دفع، مجاری ادرار را تحریک و تولید عوارض ناراحت کننده ای از قبیل سلسله البول (کسی که دائم ادرارش به صورت قطره قطره می آید و قدرت کنترل آن را ندارد) و غیره می شود.

در عقل

طبق اظهار نظر کارشناسان، مشروبات الکلی اولین عامل جنون است. آمار دقیق تیمارستان ها نشان می دهد که اغلب دیوانگان کسانی هستند که سالهای طولانی عمر خود را با میخوارگی سپری کرده اند.

فیزیولژیست های سابق الکل را مهیج ولی امروز آن را مخدر، یعنی باعث رکود مشاعر و قدرت درک می دانند و می گویند حالت وجد و فرحی که تصور می شود پس از صرف مقداری شراب به وجود می آید، این حالت شادی در انسان مربوط به از کار افتادن مراکز علیای دماغی است که در برابر مراکز پایین تر نخاعی رُل و نقش مهار کننده دارند.

در نسل

الکل در سلول های نطفه اثر نا مطلوبی نیز می گذارند، چنانچه برخی از اطبا ثابت نموده اند که تاثیر سو الکل تا سه نسل به طور حتم باقی است به شرطی که این نسل الکلی نباشند.

دکتر فالین آمریکایی می گوید: از یک مرد سالم ممکن است یازده طفل به وجود آید در حالی که از مرد معتاد به الکل از یک تا سه طفل سالم بیشتر به وجود نمی آید. به علاوه این فرزندان هم در معرض بیماری های مختلفی از قبیل سکته، صرع، عصبانیت، جنون، عدم رشد قوای عاقله و کم خونی و امراض دیگر بوده و دائما دچار تشنجات سایر بیماری های روحی و ناراحت کننده می شوند.

الکل در شیر، لنف، بزاق، ترشح لوزالمعده، صفرا، مایع نخاع و نطفه وارد از راه خون مادر به جفت و بچه هم می رسد…

الکل به وسیله شیر مادر به کودک می رسد و تجهیزات تباه کننده الکل اثراتی بر نطفه پدر دارد که ممکن است سبب پیدایش کودکان کودن مصروع و … گردد و الکل در موجد پدید آمدن اولاد غیر طبیعی است.

عکس العمل الکل در موی سر

کالویسنی که یک نوع مو ریزی است در اثر استعمال الکل اگر چه به مقدار کم هم باشد پیش می آید. بنابر این خوردن شراب اگر چه کم باشد در ریزش مو، نوعی که پیری زودرس می توان گفت موثر است.

نسبت به دستگاه تنفس

مهمترین عوارض الکل در دستگاه تنفس، بیماری خانمانسوز سل و تنگی نفس است، زیرا که الکل همراه خون وارد ریه ها شده، مخاط ریه را تحریک کرده که آن را متورم می سازد و این تحریک، کلسیم بدن را از بین برده و عمل ریه را مختل و منجر به بیماری سل خواهد گردید.

چون قسمتی از الکل از راه تنفس دفع می شود، مقاومت ریه ها را کم و آنها را آماده پذیرش عفونت ها می سازد.

عامل سرطان

دکتر سولی لدرمان با در دست داشتن ۳۵۰۰ ابسرواسیون مربوط به بیماران سرطانی که از سال ۱۹۴۳ به وسیله سرویس بهداشت همگانی جمع آوری شده و در آن با دقت مصرف دخانیات و مشروبات الکلی اندازه گیری شده بود توانست ثابت کند که گذشته از دخانیات الکل نیز رابطه مستقیمی با پیدایش سرطان دارد.

باعث کاهش نیروی بینایی

گروهی از پزشکان اعلام داشتند که الکل بینایی را ۳۳ الی ۷۵ درجه کاهش داده و قدرت انبساط و انقباض مردمک را به حدود ۳/۱ می رساند.

در انتها بگذارید نظر برخی از دانشمندان غیر مسلمان را در مورد شراب ببینیم.

پوتکاره رئیس جمهور اسبق فرانسه

وی که ریاست جمعیت مبارزه با الکل را به عهده داشت در اعلامیه ای بعد از شکست فرانسه از آلمان در جنگ جهانی اول گفت:

ای فرزندان فرانسه! بزرگترین دشمن شما مسکرات و شراب است. بیش از اینکه با آلمان بجنگید به نبرد با الکل بروید. زیرا خسارت جانی و مالی که از سال ۱۸۷۰ به بعد متوجه فرانسه شده به مراتب بیشتر از خسارات ناشی از جنگ با آلمان بوده است.

کارل گریفور روانشناس معروف می نویسد:

هفده درصد فرزندان معتادین به الکل بیماران روانی را تشکیل می دهند.

پیرلونی، سیاح و نویسنده بزرگ فرانسوی:

چیزی نمانده است که در این باره ادعای مسلمانی کنم، زیرا لب به شراب و مسکرات نیالوده ام.

بنتام، نویسنده انگلیسی در کتاب اصول شرایع می گوید:

از محاسن دین محمدی (صلی الله علیه و آله) این است که تمام مسکرات را حرام کرده است.

ادوارد ویلیام لین در کتاب خود می نویسد:

برخی مطالب در قرآن نام برده شده که در اخلاق و زندگی اجتماعی مسلمانان تاثیر نیکو داشته است. از جمله آنها منع خوردن شراب و هر گونه مسکر می باشد که ضررهای آنها به مراتب بیشتر از منافع آنها بوده است.

ارنست رنان دانشمند بزرگ فرانسوی:

دین اسلام پیروان خویش را از ابتلائات بسیاری نجات داده، از جمله نجات از گرفتاری های زیاد با منع شرابخواری و گوشت خوک و غیره است.

دکتر ملوین در کنگره جهانی مبارزه با الکل:

وی در این کنگره که در نیویورک تشکیل شد گفت: حتا مصرف کم الکل می تواند ضایعات مغزی بسیاری را سبب شود. او افزود: بعضی ها گمان می کنند که اگر فقط در مجالس به اصطلاح لبی تر کنند گرفتار اعتیاد نمی شوند، یا الکل در آنان ضایعات مغزی بوجود نمی آورد. در حالی که تحقیقات وسیعی که در این زمینه شده نشان می دهد که مشروبات الکلی حتا به میزان بسیار کم سبب اختلال در کار سلول های مغزی می شود.

دکتر هانس لوکر نبورگر، روانشناس معروف:

وی در کنگره ای که در شهر مونیخ تشکیل شد گفت: حتا یک جرعه مشروب هم برای رانندگان خطرناک است.

رموس کرنیک:

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیغمبر اسلام به خطرات الکل توجه داشته و در قرآن نوشیدن آن منع شده و مسلمان حقیقی هم هرگز مشروب نمی نوشد.

نتیجه گیری نهایی:

دانشمندان می گویند یکی از آثار بد الکل حالت روانی و زیاده طلبی است که در اشخاص به وجود می آورد و به طوری که شراب شرابخواری را به سوی این عمل سوق می دهد و چون بدن حالت دفاعی در برابر الکل قبلی می گیرد باید مرتب به آن افزوده شود. بنابر این اعتیاد به الکل و مواد مخدر و مسائل دیگر یک حالت روانی و زیاده خواهی ایجاد می کند که فرد معتاد هر روز تمایل دارد بر عمل و کاری که به آن عادت کرده بیافزاید.

بر همین اساس اسلام شراب را حتا یک قطره اش را حرام کرده است.

با وجود تمام این تفاسیر هر کس که از قبل مصرف کرده و می خواهد باز هم ادامه بدهد یا کسی که مصرف نکرده و ممکن است خدایی نکرده در آینده به او تعارفی شود باید بداند که پشت این چهره جذاب و شاداور چه خطراتی برای بدن دارد.

منابع :

گناهان کبیره

اولین دانشگاه و آخرین پیامبر

سلاح شیطان


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۸
محمد مهدی متقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی