خرافهای به نام 'عید الزهرا' و واکنش مراجع تقلید
به گزارش سرویس فرهنگ جهان نیوز، هر چند میتوان دهها عامل را در این
برشمرد اما یکی از این عوامل مراسمهایی است که در روز 9 ربیعالاول برگزار
میشود.
برخی مجالس وهنآمیز که به اسم تشیع در خانهها و حتی
دانشگاهها و حوزههای علمیه برگزار میشود که برگزار کننده همین مجالس
ساده و به ظاهر مخفیانه!! خسارت بزرگی به مکتب راستین اهل بیت(ع) وارد کرده
و مسئولیت خون هزاران شیعه مظلوم زاهدانی، پاکستانی، عراقی، لبنانی و ...
را به گردن میگیریم.
تجربه نشان داده که هیچگاه دشنام گفتن به
مقدسات دیگران موجب هدایت گمراهان نمیشود بلکه برعکس آنان را به لجاجت و
مقابله به مثل وادار می کند از این رو اهل بیت(ع) به شیعیان یادآور می شدند
که خداوند از دشنام گفتن حتی نسبت به بتهای مشرکان نهی فرموده است.
خداوند
می فرماید « به معبود کسانى که غیر خدا را مىخوانند دشنام ندهید، مبادا
آنها(نیز) از روى(ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند »[أنعام/108] بنابراین
پرهیز از دشنام یک اصل قرآنی و اسلامی است.
مقام معظم رهبری: فاطمه زهرا(س) از این کار راضی نیست
رهبر
انقلاب در همین رابطه میفرمایند:«بعضیها به نام شادکردن دل فاطمهزهرا،
علیهاالسلام، این روزها و در این دوران ما کاری میکنند که انقلاب را که
محصول مجاهدت فاطمه زهراست، در دنیا لنگ کنند! میفهمید چه میگویم؟ بهترین
وسیلهای که دشمنان بزرگ انقلاب پیدا کردند برای اینکه نگذارند انقلاب به
کشورهای اسلامی برود، میدانید چه بود؟ گفتند این انقلاب، اسلامی نیست!
گفتند اینها دشمن شما- چند صد میلیون مسلمان- هستند! امام بزرگوارمان
ایستاد و گفت این انقلاب، اسلامی است؛ شیعه و سنی در کنار هم هستند؛ کنار
هم هستند. اگر امروز کسی کاری کند که آن دشمن انقلاب، آن مأمور سیای
آمریکا، آن مأمور استخبارات کشورهای مزدور آمریکا، وسیلهای پیدا کند، دلیل
پیدا کند. نواری پیدا کند، ببرد اینجا و آنجا بگذارد، بگوید کشوری که
شما میخواهید انقلابش را قبول کنید، این است، میدانید چه فاجعهای اتفاق
میافتد؟ بعضیها دارند به نام فاطمه زهرا، علیهاالسلام، این کار را
میکنند.
در حالی که فاطمهزهرا، علیهاالسلام، راضی نیست. این همه
زحمت برای این انقلاب کشیده شد. آن مرد الهی، آن وارث واقعی فاطمهزهرا،
علیهاالسلام، در زمان ما، آن همه زحمت کشید. این جوانهای پاک ما اینجور
رفتند خونهایشان را ریختند تا انقلاب را بتوانند عالمگیر کنند. آن وقت یک
نفری که معلوم نیست تحت تأثیر کدام محرکی واقع شده، به نام شادکردن دل
فاطمه زهرا، کاری بکند که دشمنان حضرت فاطمهزهرا را شاد کند.»
کتاب «نهم ربیع، خسارتها و جهالتها» مهمترین کتاب در این زمینه
در
همین راستا و برای پاسخ به شبهات حول مجالس انحرافی معروف به «عید الزهرا»
و «عمر کشون» خواندن کتاب «نهم ربیع، خسارتها و جهالتها» بسیار توصیه
میشود.
این کتاب که نوشته «مهدی مسائلی» است با عنوان زیرین
«آسیبشناسی انسجام شناسی» توسط انتشارات وثوق منتشر شد و در آن علاوه بر
بحث تاریخی درباره تاریخی قتل خلیفه دوم و ابولولو، بررسی روایتشناسی
«روایت نهم ربیعالاول» نظر مراجع تقلید اعم از مقام معظم رهبری، آیات عظام
نوری همدانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، محمدصادق روحانی، مصباح یزدی،
وحید خراسانی، مظاهری و همچنین مرحوم آیتالله بهجت(ره)، آیتالله ملکی
تبریزی(ره) و آیتالله فاضل لنکرانی(ره) ارائه شده است.
9 ربیع الاول تاریخ قتل خلیفه دوم نیست
در
این کتاب عنوان شده که اساسا قتل خلیفه دوم روز 9 ربیع الاول نبوده است
بلکه بر اساس اعلام اکثر علمای شیعه و مورخان سنی و شیعه تاریخ قتل خلیفه
دوم 26 یا 27 دیالحجه سال 23 هجری بوده است و روز 9 ربیع الاول روز کشته
شدن عمر بن سعد به دست مختار ثقفی است که در آن سالها جشنهایی به این
زمینه گرفته میشده که بعدها به دلیل هم اسم بودن عمر بن سعد با خلیفه دوم
به این نام یعنی «عمر کشون» مشهور شده است.
استفتاء مقام معظم رهبری، آیات عظام نوری همدانی و مکارم شیرازی درباره «عیدالزهرا»
در
بخشی از این کتاب استفتائاتی در این زمینه گرفته شده و آمده است: در قرن
های اخیر چنین مرسوم بوده است که عامه شیعیان در روز نهم ربیع - با توجه به
نسبتی که به این روز میدهند - توجهی خاص به این روز داشته و مجالسی را در
آن تشکیل میدادهاند.
از صحت و سقم این انتساب که بگذریم آن چه
موجب نگرانی است انجام اعمال و گفتار خلاف شرعی است که در بعضی از این
مجالس صورت میگیرد و از ساحت فرد مسلمان و شیعه اهلبیت(ع) به دور است و
آن چه بر این نگرانی میافزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال
خلاف شرع است که با بهانه «رفع القلم» و... انجام میگیرد.
متأسفانه در سا لهای اخیر و با امکانات جدیدی هم که به وجود آمده، امکان ضبط تصاویر یا صوت این مجالس برای شرکت
کنندگان
در آن به سهولت وجود دارد که در بعضی موارد این فیلم ها و صوتها به
کشورهای مجاورمان که شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر زندگی میکنند زندگی
می کنند نفوذ یافته و باعث ایجاد فتنه و ریختن خون پاک شیعیان آن منطقه
گردیده است. با توجه به نکاتی که گفته شد خواهشمند است نظر شریف معظم له
را نسبت به این سؤالات بیان فرمائید.
1. حکم برپایی این گونه مجالس با صورتی که گفته شد چیست؟
2. شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟
3. نظر حضرت عالی درباره «رفع القلم» که مجوز انجام بعضی گناهان و مناهی در این ایام میشود چیست؟
4. توصیهای به این افراد را بیان کنید.
آیتالله خامنهای
در پاسخ به این استفتا مینویسند: هرگونه گفتار یا کردار و رفتارى که در
زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین
مسلمین شود شرعاً حرام اکید است.
آیتالله نوری همدانی
نیز مینویسد: چیزی به عنوان رفع قلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان
باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب
نمایند.
آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ خود به
این استفتا مرقوم کرده است: اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام
مخصوص در منابع معتبر نداریم. و ثانیاً بر فرض چنین چیزی باشد که نیست
مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در
هیچ زمانی مجاز نیست
هم چنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر. و ثالثاً: تولّی و تبرّی راههای صحیحی دارد نه این راههای خلاف.
آیتالله بهجت(ره): عیدالزهراء روز بیان مشترکات میان شیعه و اهل تسنن و ترک لعن است
بنابر
این گزارش در کتاب «در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت» ، نوشته محمدحسین
رخشاد آیتالله بهجت(ره) نیز درباره برگزاری مجالس به مناسبت حضرت زهرا
(س)(عیدالزهراء ) توصیه میفرمودند که به بیان فضایل اهل بیت(ع) بهویژه
حضرت زهرا(س) و بیان حدیث ثقلین پرداخته شود.
به فرموده ایشان شیوه
مرحوم آیت الله بروجردی(ره) نیز همین بوده است یعنی بیان مشترکات میان شیعه
و اهل تسنن و ترک مطاعن و مثالب یا لعن و سب آشکار.
آیت الله
بهجت(ره) درباره برخی از رفتارها به نام عیدالزهرا نیز میگوید: چه بسا ...
این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر
در اقلیت هستند گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما
مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.
آیت الله بهجت(ره) بر ضرورت دقت
شیعیان در گفتار و رفتار تاکید بسیاری داشتند که مبادا موجب تحریک اهل سنت
شود و بسیار بر تقیه عملی و قولی تاکید می کردند اما تقیه و تزلزل قلبی را
حرام می دانستند.
خاطره تکان دهنده آیت الله مرعشی نجفی
حضرت
آیت الله العظمی مظاهری در نقل خاطرهای از استادشان آیت الله مرعشی نجفی
میفرمایند: «خدا رحمتش کند، درجاتش عالیست، عالیتر کند، مرحوم آیت
الله مرعشی، من مکاسب پیش ایشان خواندم، هم کفایه خواندم، هم
مکاسب... ایشان بنایشان این بود برای اینکه خسته نشوند، یک قصهای
گاهی اوقات یا خیلی از اوقات در میان درس برای شاگردها میگفتند و
یکی از قصههایشان این بود که میگفتند:
پدر من از علمای
نجف بوده یک شاگرد سنی داشت، این فرد میخواست برود کردستان و
کرمانشاه، با پدر من خداحافظی کرد و رفت، پدر من آمد ایران و رفت
مشهد، در زمان برگشت قافله ما غروب به کرمانشاه رسید، من خیلی وحشت
کردم که حالا چه میشود، آن وقت وضع کرمانشاه و وضع کردستان به
خاطر شیعه و سنیگری خیلی بد بود، ناگهان آن شاگرد من پیدا شد، خیلی
با من گرم گرفت و بالاخره با زور و رودربایستی من را خانه برد
خیلی هم خدمت کرد به من، بعد آخر شب به من گفت: آقا ما یک
جلسهای داریم شما بیاید برویم توی این جلسه، گفتم میآیم، خلاصه مرا
بردند توی آن جلسه، وقتی نشستم توی جلسه، دیدم این سبیل گُندهها،
سبیل کشیدهها میآیند، تعجب کردم، چه خبر است، یک وقت مَنقَلی پر
از آتش که آتش زغالی که اَلُو داشت، اینرا هم آوردند، یک مجمع را
هم آوردند گذاشتند روی این آتشها، روی این منقل .من تعجب کردم،
ترس هم منرا گرفته بود که اینها چه کار میخواهند بکنند، یکوقت
دیدم یک جوانی زیر غُل و زنجیر، قیافهای شبیه مردم همدان داشت،
آوردند. یک سفره چرمی هم پَهْن کردند، او را نشاندند روی سفره چرمی
و کسی با یک ضربت گردنش را زد، آن مجمع که داغ بود گذاشتند روی
گردن اینکه خون بیرون نیاید، غُل و زنجیرها را هم باز کردند این
هی دست و پا میزد اینها هم قاه قاه میخندیدند. من غش کردم.
بالاخره
قضیه تمام شد و من در حال غش بودم، کمکم مَرا به هوش آوردند اما
آن موقعی که نزدیک بود به هوش بیایم میدیدم با هم زمزمه دارند،
این شیعه است اینرا هم بیاورید دومیاش باشد، آن طلبه میگفت: نه
بابا من درس پیش ایشان خواندم، این از آن سنیهای داغ است معلم
من بوده، بالاخره من را نجات داد، آمدیم خانه، وقتی من حال آمدم،
این طلبه به من گفت: آقا من سنی هستم، اما مُرید شما هستم، میدانید
شما را خیلی دوست دارم، نمیخواستم ناراحتتان کنم، اما بُردم آنجا
یک پیام بدهید به علمای نجف و پیام این، که شما عُمَرکُشون کنید ما
هم اینجور میکنیم، ما رسممان است یک شیعه را یک جایی پیدا
میکنیم زندانیاش میکنیم غُل و زنجیر میکنیم تا شب چهارشنبه، شب
چهارشنبه همه ما جمع میشویم برای رضایت خدا، قربة الی الله اینرا
میآوریم و این بلا را به سرش میآوریم که تو دیدی.»