جام الست

پاسخ گویی به شبهات سیاسی ، مذهبی

جام الست

پاسخ گویی به شبهات سیاسی ، مذهبی

جام الست

پاسخ گویی به شبهات سیاسی ، مذهبی

آدرس کانال تلگرام:
https://t.me/jamealasst

آدرس صفحه اینستاگرام:
instagram.com/mohammad_mahdi_mottaghi

نویسندگان

چرا نام پدر پیامبر (ص) عبدالله بود؟

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۳۲ ق.ظ

چند وقتی است که کج فهمان مخالف اسلام که حتی در تاریخ تمدن بشری مطالعه ای سطحی هم ندارند به خیال خودشان به کشف جدیدی رسیده اند و این شبهه را مطرح می کنند که:

تا به حال به این اندیشیده اید که اگر الله پروردگاریست که توسط محمد(ص) معرفی شده چگونه نام پدرش عبد الله بوده؟؟

پاسخ شبهه:

1-                این حضرت محمد (ص) نبود که  الله را کشف نمود بلکه الله جل جلاله بود که محمد(ص)  را به عنوان برگزیده خود در زمین قرار داد. و قبل از اینکه حضرت محمد (ص) پا به دنیا بگذارد خداوند متعال که او را با اسم اعظم الله خطاب میکنیم ، پیامبران دیگری همانند موسی ، عیسی و ابراهیم را مبعوث نموده بود. گروهی از اعراب ، که عمدتاً نیز در قبیله ی بنی هاشم بودند ، در دین حنیف (دین ابراهیم(علیه السلام) ) بودند که جز خدای یگانه به معبودی اعتقاد نداشتند. پدر و اجداد رسول الله (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) ، بدون استثناء ، همگی موحّد بوده اند و جز خدای واحد را نپرستیده اند. و الله نامی بود که حتی در زمان جاهلیت هم در میان مردم به عنوان نام خداوند یکتا شناخته شده بود.

 

2-                اجداد حضرت محمد (ص)  از فرزندان اسماعیل و ابراهیم بودند که ابراهیم دارای دین حنیف و یکتاپرست بود و از هر گونه شرک پرهیز می کرد  .و الله اسمی است که جدّ اعراب ، یعنی حضرت اسماعیل (علیه السلام) آن را رواج داده است.

بر این اساس چون عبدالله و پدرش عبدالمطلب، مانند سایر اجداد پیامبر(ص) موحد و یکتاپرست بودند، عبدالمطلب اسم فرزند خود را «عبدالله» یعنی بندة خدا که از بهترین نام هاست، گذاشت.

از پیامبر(ص) نقل شده: در روز قیامت با نام‌های خود و پدرتان، فراخوانده می شوید، پس اسم های نیکو برای خویش انتخاب نمایید.

در روایت دیگر از حضرت نقل شده : بهترین اسامی نزد خدا عبدالله و عبدالرحمن می باشد.
بر این اساس عبدالمطلب، بهترین اسم را برای فرزندش برگزید . کسی که بناست بهترین انسان یعنی محمد (ص) را به وجود آورد، شایسته است که دارای بهترین اسم باشد . ممکن است انتخاب این اسم برای پدر پیامبر از الهامات خداوند باشد.

 

3-                پیش از اسلام و حتی در عصر حاضر عربهای مسیحی و یهودی ساکن در کشورهای عربی نیز خدا را الله مینامند. و الله به معنای خدای واحد است و قبل از اسلام نیز  مورد استفاده قرار می گرفته است.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۷
محمد مهدی متقی

نظرات  (۱)

واقعا روشنگرانه بود 
اما سوال دیگری ساختی دشوارتر
چرا کلمه الله در مصحف یا تورات ویا انجیل نیست؟مگر نه اینکه این ادیان ابراهیمی هستند وابراهیم کاشف خدای یکتا بنام الله بوده است؟ پس الله یک کلمه کاملا عرب جاهلی نیز بوده است.
اما مگر ابو جهل و ابوسفیان عموهای پیامبر نبودند که کاملا بت پرست وخادم بتها بودن؟پس یکتا پرست بودن اجداد پیامبر نیز از آن داستان های خود ساخته مغلطه ساز است.
پاسخ:

سلام
نکته اول: در مطلب هم اشاره شد که لفظ (الله) لفظی است که در زبان عربی برای اشاره به خداوند یگانه استفاده می شود.
موضوعی که مطرح شد این است که چه قبل و چه بعد از اسلام از زمانی که زبان عربی ایجاد شد لفظ الله برای خداوند یکتا استفاده میشد.
الله در اصل اِلاه بوده است، بعدها الف ‌و لام تعریف بر سر آن وارده شده و به شکل الالاه درآمده است سپس عرب‌ زبانان، همزه را به‌ علت ثقیل ‌بودن در تلفظ، حذف کرده‌ اند و هنگامی که همزه از اول آن حذف شد، کسره آن را به لام تعریف دادند و به ‌صورت (اللاه) درآمد و بعد از آن لام تعریف را حرکت دادند. بنابراین وقتی دو لام متحرک در کنار هم قرار گرفتند، اولی را در دومی ادغام کردند تا این ‌که بعد از این تغییرات تبدیل به الله شد. چگونگی مراتب اشتقاق این نظریه و تغییرات آن را می ‌توان به شکل ذیل به‌ طور خلاصه بیان کرد:
اضافه کردن ال به واژه اِلاه، حذف همزه دوم این واژه، دادن حرکت کسره همزه محذوف به لام تعریف، ادغام دو تا لام
اِلاه --->اَلاِلاه--->اَللاه--->اَلِلاه--->الله
درضمن همانطور که گفته شد خداوند متعال توسط کسی کشف نشده بلکه او خالق هستیست از ازل تا ابد.و بحث ما هم این است که درست است  در زمان جاهلیت عمده مردم مشرک بودند.ولی تعداد اندکی یکتاپرست نیز در میان آنها بود که فقط خدای یگانه ««الله» را میپرستیدند و اجداد پیامبر نیز از این دسته هستند.

نکته دوم:
جای تعجب است شما از مفهوم واژه «اجداد» بی اطلاع هستید. و پیشنهاد میشود اطلاعات خود را قدری افزایش دهید چون ابوجهل و ابوسفیان نیز هیچکدام عموی پیامبر نیستند.
هیچ گاه گفته نشد که تمام اقوام پیامبر اسلام یکتاپرست بوده اند. بلکه گفته شد اجداد ، یعنی نیاکان ایشان یکتاپرست بوده اند.
یعنی جد، جد بزرگ، جد بزرگ بزرگ،  پدری و مادری و به همین ترتیب تا برسد به حضرت ابراهیم همه یکتاپرست بوده اند. در نسل ایشان شرک و بت پرستی دیده نمیشود.

ابوجهل از اشراف قریش و از مشرکان معروف مکه بود  وی گرچه از قریش است، اما عموی پیامبر اکرم (ص) نیست؛ زیرا پدر گرامی رسول گرامی اسلام (ص) عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم است. بنابراین پیامیر اسلام (ص) از تیره بنی هاشم و ابوجهل از تیره بنی مخزوم است که دو تیره و دو ریشه متفاوت هستد و ابوجهل نمی تواند عموی پیامیر اسلام (ص) باشد.


اَبوسُفیان، صَخر   بن    حَرب    بن    امی‍ـه    بن   عبدالشمس   بن   عبدمناف، او را گاهی به کنیة ابوحنظله نیز خوانده اند  همانگونه که در شجره نامه ذکر شده است او با پیامبر (ص) در جد چهارم مشترک بوده است.
و با این وجود که عبد مناف خود یکتاپرست بود لکن نواده او ابوسفیان از مشرکین بود.

همانطور که مشاهده نمودید با کمی مطالعه و دقت میتوانید از جهل فاصله بگیرید.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی